23.6.08

Fruitwijf

23 juni 2008, 18:56 u.

"Hallo, kan ik u helpen?"
"Hallo, ja ik wilde graag een pondje kersen..."
"Een pondje kersen, oké."
Ik loop naar de kersen toe en pak onderweg een zakje om ze in te doen. Mijn "baas", mede-eigenaresse van de fruitkraam, lacht me zogenaamd vriendelijk toe.
"Hoe vaak moet ik het nou zeggen, geen 'hallo' tegen de klanten, het zijn geen vrienden van je." Ze lacht nog steeds naar me. Ik lach vriendelijk terug en weeg de kersen. Als ik een pond heb loop ik terug.
"Alstublieft, een pondje kersen, an-"
"Doe ook nog maar twintig sinaasappelen," zegt de klant.
Ik knik en pak een plastic tasje, en begin vervolgens zo snel mogelijk twintig oranje vruchten erin te mikken. Mijn baas komt weer met die lach op haar gezicht naar me toe.
"Altijd vragen 'anders nog iets?', je moet altijd vriendelijk blijven, anders raak ik al m'n klanten kwijt."
Ik kijk haar even aan en bedenk me dan dat ik de tel kwijt ben. Op goed geluk mik ik er nog twee in en wil weer teruglopen als die vrouw me vastgrijpt.
"Je kan toch wel tellen hoop ik?"
"Ja, natuurlijk."
Als ik er dan eindelijk twintig heb loop ik terug naar de klant, die goddank niks anders meer hoeft en ik print het bonnetje uit. Vijf euro en vijfenzestig cent. Ik krijg een biljet van vijftig euro.
"Sorry, ik heb er geen vijfenzestig cent bij, wel zeventig?"
Kut, nou is het alleen maar ingewikkelder, maar ik neem het toch aan. De vrouw loopt met me mee terwijl ik als een gek probeer uit te rekenen hoeveel ik moet teruggeven. In mijn hoofd heb ik het juiste bedrag zitten, maar ik moet terugrekenen, als ik het aan de klant teruggeef. Ik pak muntjes uit het bakje.
"Hardop tellen, anders weet ik niet of je het goed doet."
Nu moet ik overnieuw beginnen, en ik doe het fout. Mijn baas verbeterd me geïrriteerd en ik geef het wisselgeld terug aan de klant (ik doe het terugrekenen weer fout, maar de klant lacht me gelukkig bemoedigend toe).
Aan het einde van de dag, na 8 uur werken heb ik 35 euro verdiend. Eindelijk mag ik gaan. Tot volgende week.

Ik heb zaterdag mijn eerste dag gehad, bij de fruitkraam op de markt, en het was fucking vermoeiend. Ik moest, vooral in het begin, nog enorm wennen en mijn baas werkte niet altijd mee. Eerlijk gezegd heb ik ook een kleine hekel aan haar. Ze doet een beetje alsof ik achterlijk ben. Het werk zelf is helemaal niet zo erg, soms zelfs best leuk (behalve het wisselgeld teruggeven). Gelukkig verdiend het wel lekker! Ik werk van 8 tot 4 (totaal 8 uur) en ik verdien daar 35 euro mee. En het is alleen voor in de vakantie.
Maargoed,

HET IS ZOMERVAKANTIE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten